Search this blog

неделя, 3 януари 2021 г.

Initial Public Offering (IPO) - Първичното Публично Предлагане (ППП)

Почти всички известни фирми по света са публични, т.е. техните акции се търгуват на някоя регулирана борса и всеки може да си купи дял от компанията. Такива са Google, Apple, Facebook, Amazon и много други. Това означава, че в миналото те са направили IPO. Разбира се, преди да стигнат до борсата, те са извървели доста дълъг път.

Повечето компании са започнали в малък гараж, след като група ентусиасти са се обединили да "променят света" с техния продукт. Постепенно идеята се е развивала, както и нуждата от по-голям капитал. Първите акционери, освен основателите, са техни близки или приятели.

Ако компанията продължава да расте и са нужни още средства, дялове от нея се предлагат на професионални инвеститори като венчър капиталови фондове и бизнес ангели. Тяхната цел е да помогнат на компанията да стане още по-голяма и стабилна (и да спечелят немалко пари от това, разбира се).

Следващата стъпка, която предприемат повечето дружества, за да наберат допълнителен капитал, е да излязат на борсата и да направят първично публично предлагане. След като подготви проспект, който се одобрява от държавен регулатор (у нас това е Комисията за финансов надзор), частната компания с няколко акционери е готова да стане публична. Оповестяват се всички данни за IPO-то, финансовите показатели на фирмата, както и датата на излизане на борсата. Всеки, който има договор за посредничество с някои лицензиран инвестиционен посредник може да участва и да си купи акции.

Най-голямото предимство да купиш акции преди те да се пуснат на вторичния пазар е, че ставаш един от първите външни акционери в тази компания и може да реализираш добра печалба.

_________________

Автор: Стойне Василев

Няма коментари:

Публикуване на коментар